نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3215
-
الف
+

واکنش ارگ به مصئون نبودن گنجینه باختر در افغانستان

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه ای اظهارات امروز رئیس ولسی جرگه در مورد مصئون نبودن گنجینۀ باختر و انتقال آن به خارج از کشور، را مایه تاسف خواند.

به گزارش آی فیلم 2، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اعلامیه ای نسبت اظهارات رئیس ولسی جرگه این کشور درپیوند با عدم مصونیت «گنجینه باختر» واکنش نشان داد.

در این اعلامیه آمده است: «گنجینۀ باختر از سرمایه های بزرگ مردم افغانستان بوده که در پیچ و خم تاریخ که در آن سرمایه های کشور به تاراج برده شدند، در امان و محفوظ مانده است.
حکومت افغانستان نه تنها از این گنجینۀ تاریخی به گونه مسئولانه حفاظت می کند، بلکه این گنجینه را به عنوان معرف تاریخ و هویت افغانستان چندین بار در پایتخت های مشهور جهان به نمایش گذاشته و عواید قابل ملاحظه به خزانه دولت از این طریق بدست آمده است.
این گنجینۀ گرانبها ملکیت مردم با افتخار افغانستان است و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان به شمول نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی، از آن حفاظت خواهند کرد.
پیشنهاد انتقال و سپردن این سرمایه ملی به یک کشور دیگر غیر مسئولانه بوده و خلاف منافع علیای کشور می باشد.
حکومت جمهوری اسلامی افغانستان از رئیس و اعضای ولسی جرگه شورای ملی می خواهد تا در ارتباط به مسایل ملی مسئولانه ابراز نظر نموده، ذهنیت مردم را منحرف نسازند.
»

رییس پارلمان افغانستان در یک نشست با ابراز نگرانی درباره نگهداری «گنجینه باختر» در بانک مرکزی کابل و احتمال سرقت و قاچاق آن، خواستار آن شد که این مجموعه به صورت امانت در کشور دیگری نگاهداری شود.

«میررحمان رحمانی» رییس پارلمان افغانستان گفت: گنجینه‌ طلایی باختر که پشتوانه‌ پول افغانستان است، در معرض خطر قرار دارد و هیچ ‌ضمانتی وجود ندارد که از طریق میدان هوایی کابل به بیرون قاچاق نشود و نیاز است که این ‌گنجینه به ‌یکی از کشورهای معتبر امانت داده شود، زیرا بانک مرکزی افغانستان امن نیست.

بازگشت «گنجینه‌ باختر» پس از ۱۳ سال به افغانستان

گنجینه طلایی باختر، یکی از بزرگترین گنجینه‌های جهان و شامل بیش از  ۲۰ هزار و ۶۰۰  قطعه طلا با اشکال مختلف، پارچه‌های زیور و سکه‌های به جای‌مانده از دوره‌های کوشانیان است و از ۶ گور که ثروت سرشاری از جواهرات گرانبها را در خود جای داده بودند، به دست آمده است. این گنجینه که به عنوان آثار بسیار ارزشمند و ماندگار تاریخی و نیز پشتوانه پولی افغانستان محسوب می شود، از ارزش بالایی برخوردار است.

به گزارش وزارت اطلاعات و فرهنگ  افغانستان، این گنجینه کم نظیر طی ۷ سال نمایش در سراسر جهان، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

این گنجینه که به «طلاتپه» نیز شهرت دارد در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷) توسط یک گروه از باستان شناسان افغانستان و روسیه با سرپرستی «ویکتور سیریانیدی» در ۵ کیلومتری شهر شبرغان در شمال افغانستان کشف شد. تحقیقاتی که در محل این حفاری ها صورت گرفته، نشان می دهد که طلا تپه مربوط به اواخر عصر مفرغ و اوایل عصر آهن می‌باشد.

گنجینه باختری که در بانک مرکزی افغانستان نگهداری می‌شود، حتی در زمان جنگ‌های داخلی از دستبرد در امان بود، اما اکنون نمایندگان پارلمان به دلیل احتمال سرقت آن، خواهان انتقال آن به مکانی امن در خارج از افغانستان شده اند.

بیشتر بخوانید:

استقبال بالای چینایی ها از آثار گنجینه افغانستان

ع ا 

نظر شما
ارسال نظر